مایکل دل، چهل و پنجمین پولدار دنیا با ثروت 4، 18 میلیارد دلار

به گزارش وبلاگ بازآفرینی، مایکل دل در روز سوم ماه می سال 1984 شرکت دل را بنیان گذاشت و فعالیت این شرکت در ابتدا تولید کامپیوترهای شخصی بود. شرکت دل به تدریج فعالیت خود را توسعه داده و به یکی از مهمترین عناصر عرصه فناوری اطلاعات تبدیل شد. مایکل دل یکی از نوآوران عرصه تولید کامپیوترهای شخصی بود و اعتقاد داشت که به جای خرید یک کامپیوتر آماده از بازار باید قطعات آن را جداگانه خریداری کرد و آنها را سرهم کرد.

مایکل دل، چهل و پنجمین پولدار دنیا با ثروت 4، 18 میلیارد دلار

دل فعالیت حرفه ای خود را از خوابگاه دانشجویی خود در دانشگاه تگزاس شروع کرد و در کارش چنان پیروز شد که تحصیل در دانشگاه را نیمه کاره رها کرد تا به صورت تمام وقت به این حرفه بپردازد. شرکت دل در حال حاضر بیش از 103 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و فعالیت های این شرکت در بخش های مختلفی از جمله کامپیوترهای شخصی، سرور، دستگاه های ذخیره اطلاعات، سوئیچ های شبکه، نرم افزار، دوربین های عکاسی، پرینتر و MP3 Player متمرکز شده است.

مایکل دل (MICHAEL DELL) در سال 1965 در تگزاس آمریکا به دنیا آمد. پدرش روانپزشک و مادرش کارمند شرکت بورس بود. آنها

می خواستند مایکل دکتر شود بنابراین، در دانشگاه تگزاس ثبت نام کرد، گرچه علاقه اول او کامپیوتر بود. او دانش آموخته دانشگاه تگزاس در آستین است.

داستان زندگی مایکل دل داستان الهام بخشی است از پیروزیت کسی که در سن جوانی به یک کارآفرین تبدیل شد. قابل ذکر است که این انسان نیز مانند افراد پیروز دیگر، فقط با یک ایده و در حالی که هیچ چیز نداشت، کارش را شروع کرد. مایکل دل بسیار متعهد است، او زمانی که یک طرح را ایجاد کرد، آن را با تمام توان دنبال کرد. همین نکته نشان دهنده این است که چگونه در سن 12 سالگی تنها با فروش تمبر توانست هزار دلار درآمد داشته باشد. او بعدها شروع به فروش اشتراک روزنامه هوستن پست کرد و اعتماد به نفس خود را با درآوردن پول بیشتر بالاتر برد. گفته می شود که او تا سن 16 سالگی پول کافی برای خرید یک ب.ام.و را در آورده بود. مایکل، سپس در سن 19 سالگی زندگی خود را برنامه ریزی کرد. او دقیقا می دانست که چه می خواهد بدست آورد و آن را به دست آورد.

مایکل می دانست که می خواهد یک کارآفرین پیروز باشد و با شجاعت و به کارگیری توانمندی و استعدادهای خود، این رویایش را دنبال کرد.

مایکل شور و شوق شدید خود را نسبت به کامپیوتر در سن 15 سالگی کشف کرد. زمانی که والدین او یک کامپیوتر اپل به او هدیه دادند، مایکل به جای استفاده از آن، کامپیوتر را کاملا از هم باز کرد تا با بررسی جز به جز آن متوجه شود که یک کامپیوتر چطور کار می کند. پس از آن یک کامپیوتر آی.بی.ام خرید و به شناخت اجزای آن و بررسی چگونگی مونتاژ یک کامپیوتر پرداخت. او در نهایت تسلط تکنیکی کامل در این زمینه را بدست آورد که همین به او کمک کرد تا در سن پایین، به یک میلیاردر تبدیل شود!

مایکل کار خود را با هزار دلار شروع کرد، او برنامه کاری خود را طرح ریزی نمود و آن را دنبال کرد. او در دانشگاه کامپیوترها را براساس معینات درخواستی مشتری مونتاژ می کرد و مستقیما به مشتری می فروخت. او با این ایدۀ جدید، تمامی کامپیوترها را براساس اولویت و نیاز مشتری سوار می کرد و به قیمت پایین و به طور مستقیم به مشتری می فروخت.

دل اولین کسی بود که روش فروش مستقیم را به صنعت IT (فناوری اطلاعات) معرفی کرد. این روش تقاضای زیادی برای خرید کامپیوترها در پی داشت. دل می دانست که می تواند با فروش به قیمت پایین و ارائه خدمات فنی خوب، از کنندگی های فروش کامپیوتر جلو بزند و در این کار پیروز شد.

مانند خیلی از افراد پیروز دنیا، دل نیز کار خود را از کوچک شروع کرد. بیشتر سفارش های او از طریق دوستان و آشنایان بود و از طریق آنها افراد دیگری نیز با او و کارش آشنا می شدند. او آرام آرام کار خود را با خریدن یک دفتر کار کوچک و استخدام چند نیروی کار گسترش داد. نبود فروشنده واسطه نیز در این میان به سود او می افزود.

در سال 1983 دل شرکت Dell Computer Corporation را تاسیس کرد و در سال 1985 شروع به طراحی و ساخت کامپیوترهایی با قطعات خارجی کرد. از همان ابتدا، تمرکز دل بر روی مشتریان و ارایه خدمات خوب بود و این دیدگاه را در تمامی طول راه برای خود نگاه داشت و گام به گام رویای خود را پیش برد. در سال 1992، شرکت دل به فهرست پانصد کمپانی برتر دنیا راه یافت و باعث شد که مایکل دل در سن 27 سالگی جوان ترین مدیر عامل یک شرکت برتر دنیا معرفی شود. یک نوآوری دیگر دل این بود که شرکت او، نخستین شرکتی بود که کامپیوتر را به صورت اینترنتی می فروخت.

در سال 1999 دل و همسرش، سوزان، بنیاد Michael and Susan Dell را تاسیس کردند که یک موقوفه بیش از یک میلیارد دلاری است و بر روی مسایل مربوط به بچه ها تمرکز دارد. این نشان دهنده این است که دل، معجزه امور خیر و کمک رسانی را نیز دریافته است.

شرکت رایانه ای دل (DELL CORPORATION) یکی از مثالها و الگوهای مطرح در این زمینه است. شرکتی که تنها دودهه پیش با همت و جدیت و خلاقیت جوانی

19 ساله و گریزان از درس و دانشگاه، تنها با سرمایه 1000 دلار شکل گرفت و به سرعت باابداع روش فروش مستقیم اینترنتی رایانه و سیستم های آن به شرکتی چندمیلیارد دلاری با بیش از 60 هزار کارمند در 150 کشور دنیا تبدیل شد.

فروش مستقیم اینترنتی

تاریخچه شرکت دل برپایه یک مفهوم ساده شکل گرفت: فروش مستقیم سیستم های رایانه ای به مصرف کننده. گرچه مایکل دل در سالهای پیش از 1984 که شرکت را با این دید تاسیس کرد عملا با فروش تمبر و یا روزنامه آن را آزموده و به آن دل بسته بود. پس از آن با خرید دستگاههای رایانه و بازکردن آن و به هم ریختن و تعویض و تبدیل اجزای آن، دستگاه جدید را برای فروش عرضه می کرد.

شرکت دل در سال 1984 با سرمایه 1000 دلار ثبت شد. گروه تولید تنها سه نفر بودند که با آچار در کنار میزهای کوچک می ایستادند و بهسازی دستگاهها را انجام می دادند. یک سال بعد، شرکت اولین سیستم رایانه ای را با طراحی خود به بازار عرضه کرد؛ ریزپردازنده اینتل 8088 و سرعت 8 مگاهرتز. دوسال پس از آن، توسعه بین المللی شرکت با گشایش دفتر آن در انگلستان شروع شد و به سرعت به چین، فرانسه، ژاپن، کانادا و دیگر کشورها تعمیم یافت. در سال 1989 دل اولین رایانه کیفی (NOTE BOOK) خود را عرضه کرد. 8 سال پس از تاسیس یعنی در سال 1992، دل جزو 500 شرکت برتر دنیای قرار گرفت و سال بعد در رده 5 فروشنده برتر دنیای در زمینه سیستم های رایانه ای ایستاد. تا سال 1997، شرکت 10 میلیون سیستم رایانه فروخت. در سال پایانی قرن بیستم، فروش شرکت از طریق اینترنت به 50 میلیون دلار در روز رسید. پیش از آن دل جایگاه خود را به عنوان اولین شرکت رایانه ای که فروش سالانه بیش از یک میلیارد دلار را به دست آورده، تثبیت کرده بود. در این سالها عرضه(SERVER) سرور و چاپگر نیز به جمع فرآورده های متنوع شرکت اضافه کرده شده بود. چشم انداز و ماموریت دل در سال 1984 با یک چشم انداز ساده شرکت را تاسیس کرد: مطابق سفارش مشتری مستقیما آن طور که او می خواهد و آنچه که او می خواهد می فروشیم.

20 سال پس از آن تاثیر این دیدگاه در شرکت کاملا روشن است. بیانیه ماموریت شرکت چنین است:

می خواهیم پیروز ترین شرکت رایانه ای در دنیا در ارائه بهترین تجربه ها به مشتریان باشیم.

حوزه فعالیت شرکت دل به سرعت فعالیت خود را به خارج از آمریکا نیز گسترش داد و اکنون در بیش از 150 کشور دنیا به فعالیت مشغول است. حوزه فعالیت عرضه محصولات و خدمات شرکت عبارت است از: - سرورها - حافظه ها - سیستم های تصویری و چاپگری - ایستگاههای کاری - رایانه های کیفی - رایانه های رومیزی - محصولات شبکه ای - نرم افزارها - خدمات مدیریتی - خدمات پشتیبانی - خدمات اجرایی - خدمات آموزشی.

ویژگی انحصاری شرکت دل که در چشم انداز و ایده اولیه تاسیس شرکت نیز وجود داشته است بی واسطگی است. سیستم فروش بی واسطه یا مستقیم(direct sale) یعنی نداشتن هزینه انبارداری و حذف توزیع و پخش توسط واسطه ها، یعنی فروش بی واسطه رایانه به مشتری، یعنی بی واسطه با تامین کنندگان در تماس بودن. 10 سال پیش یعنی سال 1996 موجودی انبار شرکت 30 روز و شرکت کمپک 60 روز بود. این عدد امروز و برای شرکت دل به چهار روز رسیده است، یعنی متوسط گردش موجودی انبار شرکت چهارروز است. الگوی بی واسطه که نماد و ویژگی کسب و کار دل است به معنای حذف گامهای غیرضروری است. مایکل دل این الگو را حتی در ساختار سازمان خود پیاده کرده و معتقد است پسندیده نیست که معاونان مدیرعامل یا مدیران بخشها تنها با همتایان خود در تماس باشند.

روش فروش مستقیم؛ که کاهش هزینه ها و افزایش رضایت مشتری

یک ساختار خشک مانع جریان روان اطلاعات می شود. مدل مستقیم (direct model) دل یک انقلاب در مدیریت زنجیره تامین است. اساس این مدل عبارت است از نزدیک ماندن نسبت به مشتری و بهبود مستمر و پایدار. مزایای این مدل عبارت است از:

1- دسترسی مشتری به فناوری روز. عرضه آخرین فناوریها بسیار سریعتر از سایر شرکتها. (the dell effect)

2- مشتری تنها برای آنچه نیاز دارد هزینه می پردازد. عرضه انبوه کالا مطابق دلخواه مشتری. (mass customization)

3- مشتری می داند کمک موردنیاز خود را کجا دریافت کند.

4- منفعت و مزایای نوآوری به مشتری می رسد. ارتباط مستمر با مشتری محور مدل مستقیم دل است. کارکنان دل هر روز مستقیم و بی واسطه با میلیونها مشتری تعامل دارند. به تعبیر مایکل دل، هیچ شرکت دیگری نمی تواند این ادعا را داشته باشد که مانند دل، به مشتری گوش می دهد، نوآوری و فناوریهای مربوط به آن را موثر و کارا ارائه و با همکاران خود تشریک مساعی می کند. علاوه بر هزاران تماس تلفنی روزانه، در سال 2005، 4/1 میلیارد ملاقات مجازی از طریق اینترنت با dell.com وجود داشته است. بدین طریق شرکت اطلاعات بسکمک از مشتریان خود به دست می آورد.

مایکل دل براین باور است که بسکمک از چیزهایی که ما یاد می گیریم از مشتریانمان است که حقیقتا موضوع اصلی مدل کسب و کار مستقیم (direct business) است. این رویکرد یا همان مدل بی واسطه است که به عنوان یک روش جدید برای انجام کسب و کار با افزودن اینترنت به کار می رود. شرکت، این گونه ارتباط و ملاقات و تماس با مشتریان خود را فرصت یادگیری و ارزش آفرینی برمی شمارد و حتی بهترین مشتریان را کسانی می داند که در جهت بهبود ایده دارند و انتقادی را مطرح می کنند. به همین دلیل نشستهای دفاع از مشتری را راه انداخته است که در آن اعضای تیم فروش، بازخوردهای دریافتی خود از مشتریان را به همراه حضور یک نمونه مشتری ناراضی در اختیار کارشناسان دیگر بخشهای سازمان قرار می دهند.

پنج اصل ساده مدل مستقیم دل عبارت است از:

1- در کنار مشتری باقی بمان.

2 - جایگاهی را برای پاسخگویی فراهم کن.

3 - مشتری را با ارائه آنچه او می خواهد توانمند ساز.

4 - با بهبود مستمر، هزینه ها را کاهش ده.

5 - آن فناوری را عرضه کن که استفاده از آن راحت باشد.

فرهنگ و ارزشهای سازمانی کلید پیروزیت مدل مستقیم دل، فرهنگ پیشرو آن است که در کار تیمی نهفته است. اساس فرهنگ شرکت تعهد آن است به:

1. مشتریان؛ تعهد به برقراری ارتباط مستقیم، فراهم کردن بهترین محصول و خدمت براساس فناوری استاندارد محور.

2. ارتباط مستقیم؛ تعهد به بی واسطگی کارکنان در همه چیز؛ در کار با کارکنان، مشتریان، تامین کنندگان و…

3. شهروند دنیای بودن؛ مشارکت در مسئولیت دنیای نسبت به درک قوانین وارزشها و فرهنگ.

4. پیروزیت تیمی؛ تعهد به کار تیمی و یادگیری و توسعه از این طریق.

5. شوق به تعالی؛ اشتیاق به پیروزی و تعالی در هرکاری که انجام می دهیم.

این روح آن چیزی است که در بیانیه ارزشهای شرکت آمده و به soul of dell موسوم است و محیط و فضای کاری را در شرکت پوشش می دهد. این بیانیه معین می کند که دل چه نوع شرکتی است و چه می خواهد بشود. راهنمایی است برای عمل و اطمینان از این که استانداردهای بالا به دست آمده است و راه دل، یعنی راه صحیحی که عبارت است از پیروزی و تعالی در سایه یکپارچگی طی می شود. اساس فرهنگ پیشرو شرکت را همین تشکیل می دهد؛ دستیابی به استانداردهای بالا در مسئولیت پذیری، اخلاق و یکپارچگی. عناصر اصلی مطرح در بیانیه ارزشهای شرکت عبارت است از:

اعتماد: به یکدیگر و به ذی نفعان؛

یکپارچگی: کار درست انجام دادن در عین رعایت ادب؛

صداقت؛

قضاوت: تفکر قبل از عمل؛

احترام: رعایت انصاف در ارتباطات؛

شجاعت: در انجام دادن کار صحیح و گزارش کردن کار نادرست؛

مسئولیت پذیری.

در سال 1965، گوردون مور موسس اینتل پیش بینی کرده بود که رشد قدرت اجزا محاسبه گر رایانه هر 18 ماه دوبرابر می شود. اما حتی خود او نمی توانست پیش بینی کند که رایانه بسیار قابل دسترس خواهد بود. این انفجار در دسترسی به فناوری اطلاعات نتیجه تمرکز دل در سرویس دهی به نیاز مشتریان و بهبود بازدهی است. دل در تمامی اجزای زنجیره تامین، هزینه ها را کاهش و کیفیت را افزایش داده است؛ از تراشه ها و درایورها تا چاپگرها و ابزار دیجیتالی شخصی. مدل مستقیم دل این راه را گشود. مدل مستقیم این مدل و این نوع تلقی از فناوری، نوآوری مستمر است. مراکز اصلی طراحی شرکت در آمریکا، هند، سنگاپور، تایوان و چین مستقر است.

شرکت در سال 2005، بیش از 460 میلیون دلار صرف تحقیق و توسعه کرده است. رویکرد دل به تحقیق و توسعه و نوآوری چنین است:

1- مشتری محوری: نوآوری دل با مشتریان شروع می شود. آنها نیازمندیهای مشتریان را به طور مستقیم از طریق دهها هزار تعامل روزمره جمع آوری می کنند. این نیازمندیهاست که ابتکارات، نوآوریها و جهت گیریهای توسعه محصول را در شرکت معنا و جهت می دهد.

2- تحقیق و توسعه موثر: محصولات دل از طریق فعالیت نزدیک و تنگاتنگ با شرکای راهبردی توسعه می یابد. بازخوردهای مشتری از درون این چرخه، تمرکز دل را بر فناوریهای مورد نیاز مشتری تقویت می کند.

3- نوآوری باز: جهت گیری تحقیق و توسعه در شرکت، استانداردها و فناوریهای صنعتی است از طریق همکاران صنعتی و شرکای راهبردی، توسعه نوآورانه، غیراختصاصی و محصولات بر پایه استانداردهای باز. فروش درآمد شرکت در سالی که ثبت شد، 6 میلیون دلار بود.

چرا دل، دل را خرید

شاید برای اولین بار در تاریخ سازمانهای انترپرایز آی تی این اتفاق رخ داد که مالک اصلی از دست سهامداران به ستوه آمد و مردی که یکی از بزرگترین کمپانی های آی تی را در دنیا ساخته، تصمیم گرفت با خرید سهام از سهامداران، از بازار بورس فرار کند.

مایکل دل پس از جنگ و دعوا با سهامداران به خصوص با (Icahn) و با بالا بردن هر سهم از 10 سنت به 13 سنت توانست برگ برنده را از آن خود کند. و کل سهام دل را خرید.

باید منتظر شد و دید که چگونه این کمپانی به گوشه ای خزیده و کاملا خصوصی می شود. دل، دیگر آقا بالاسری ندارد که بخواهد به آنها جواب پس دهد و برای سقوط 40 درصدی سهام کمپانی از سال 2007 بدین سو، جواب دهد. در نهایت دل می تواند حق این را داشته باشد که اموال خود را در هر راهی که مد نظرش است خرج کند و دیگر جوابگوی کسی نباشد.

منبع: الی گشت

به "مایکل دل، چهل و پنجمین پولدار دنیا با ثروت 4، 18 میلیارد دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکل دل، چهل و پنجمین پولدار دنیا با ثروت 4، 18 میلیارد دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید