فراوری نفت ونزوئلا با یاری ایران دو برابر شد

به گزارش وبلاگ بازآفرینی، منابع مطلع در صنعت نفت می گویند، فراوری نفت ونزوئلا در ماه های اخیر با یاری ایران که به این کشور یاری می نمایند تا تحریم های آمریکا را دور بزند، 2 برابر شده است.

فراوری نفت ونزوئلا با یاری ایران دو برابر شد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، تحلیلگران صنعت نفت می گویند، فراوری نفت ونزوئلا در ماه های اخیر با یاری فنی ایران و سایر بازیگران که به این کشور یاری می نمایند تا تحریم های آمریکا را دور بزند، 2 برابر شده است اما صنعت نفت این کشور در حال حاضر در نزدیکی بالاترین ظرفیت خود کار می نماید و بعید است که بتواند بیشتر از سطح کنونی فراوری نفت داشته باشد.

منابع مطلع در صنعت نفت به میامی هرالد گفته اند فراوری نفت ونزوئلا در ماه دسامبر 2020 (ماه گذشته میلادی) به طور میانه به 900 هزار بشکه در روز رسیده است و می تواند در ماه ژانوه (ماه جاری میلادی) به 850 هزار بشکه در روز برسد که این امر بیشتر به لطف محموله های منظم تینر از ایران اتفاق افتاده است که به ونزوئلا اجازه داد تا کاهش فراوری داخلی را جبران کند.

این تینرها، معمولاً مشتقات نفتی معروف به نفتا هستند که برای کاهش ویسکوزیته (چسبندگی) نفت خام فوق سنگین ونزوئلا ضروری اند.

این ارقام و آمار تازه که در تضاد با رقم 450 هزار بشکه در روز فراوری در ابتدای سال 2020 است، تردیدها در خصوص اعلام نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که چند هفته گذشته گفته بود فراوری نفت ونزوئلا به یک میلیون بشکه در روز رسیده است، از بین می برد.

به گفته کارشناسان، هرچند این سطح (فراوری) هنوز یک اندازه نسبت به اعداد واقعی اغراق دارد، اما واقعیت این است که کاراکاس، در حال حاضر از بهبود قابل توجهی در عایدیهای نفتی برخوردار شده است.

خوان فرناندز، مدیر ارشد اجرایی برنامه ریزی سابق شرکت دولتی دولتی نفت ونزوئلا (PDVSA) گفت: در واقع، آنها اندازه فراوری را افزایش داده اند و چندین عامل وجود دارد که این موضوع را نشان می دهد.

دلیل اصلی این امر، این است که آنها تینر ایرانی دریافت کردنده اند و آن را مستقیما در فراوری نفت سنگین اورینوکو استفاده می نمایند.

فرناندز اضافه نمود: افزایش فراوری به همراه افزایش شدید قیمت نفت، عایدی اضافی قابل توجهی را برای دولت مادورو فراهم می نماید و این امر به تقویت پیش بینی ها یاری می نماید که ونزوئلا در سال 2022، نخستین فراوری ناخالص داخلی خود (GDP) در شش سال آینده را ثبت خواهد نمود.

فراوری نفت خام ونزوئلا به تدریج طی چند سال از 3.2 میلیون بشکه در روز (در زمان روی کار آمدن هوگو چاوز، رئیس جمهور قبلی این کشور) کاهش یافت. در زمان روی کار آمدن مادورو در سال 2013، فراوری نفت این کشور به 2.5 میلیون بشکه در روز رسید و به دلیل عدم سرمایه گذاری در این صنعت، سطح فراوری تا سال 2018 به روزانه 1.34 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. پس از اینکه آمریکا، شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در سال 2019 تحریم کرد، سطح فراوری نفت خام این کشور به زیر یک میلیون بشکه کاهش یافت.

نفتای ایران که برای دور زدن تحریم ها از مسیرهای مبهم به دست ونزوئلا می رسد، برای فروش نفت خام میدان نفتی اورینوکو لازم است؛ نفت این میدان برای فروش در بازارهای جهانی احتیاج به رقیق شدن دارد.

شرکت های کشورهای ثالث هنگام معامله با ونزوئلا در معرض خطر بزرگی قرار می گیرند، چراکه امکان دارد به دلیل انجام این کار تحریم شوند و این تحریم می تواند دسترسی آنها به سیستم اقتصادی بین المللی که بیشتر با دلار آمریکا صورت می گیرد را خاتمه دهد. شرکت روسی روس نِفت در مارس 2020 به دلیل همین نگرانی ها سهم خود واگذار کرد.

اما ایران که قبلا تحریم شده بود، نگرانی و ترس روس نِفت را ندارد و به تامین تینر برای ونزوئلا ادامه داد.

خوان فرناندز شرح داد، هر بشکه تینر به ونزوئلا اجازه می دهد تا 3 بشکه از میدان نفتی اورینوکو فراوری داشته باشد. وی اضافه نمود: تخمین زده می گردد از این میدان نفتی روزانه 450 تا 500 هزار بشکه نفت فراوری گردد که بیشتر به یاری ایران اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "فراوری نفت ونزوئلا با یاری ایران دو برابر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نفت ونزوئلا با یاری ایران دو برابر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید