مدرنا 500 میلیون واحد واکسن کووید در اختیار برنامه کوواکس قرار می دهد

به گزارش وبلاگ بازآفرینی، تهران (پانا) - برنامه جهانی کوواکس وابسته به سازمان جهانی بهداشت که تا به امروز بخش عمده آن بر واکسن آسترازنکا پایدار بوده، روز دوشنبه اعلان کرد که قراردادی برای خرید 500 میلیون واحد واکسن مدرنای آمریکا امضا نموده است.

مدرنا 500 میلیون واحد واکسن کووید در اختیار برنامه کوواکس قرار می دهد

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانس پرس؛ این واکسن های 2 واحدی که از سه ماهه چهارم 2021 در اختیار کوواکس قرار خواهد گرفت، دامنه فعالیت این برنامه را که در پی تضمین دسترسی برابر کشورهای فقیر به انواع واکسن ها برای مبارزه با همه گیریست، گسترده تر خواهد نمود.

ائتلاف واکسن گاوی (GAVI) در بیانیه ای اعلان کرد: قرار است تحویل این واکسن ها از سه ماهه چهارم امسال (2021) با کوواکس شروع گردد، به گونه ای که پیش از سرانجام سال 34 میلیون واحد در اختیار آن قرار گرفته باشد. 466 میلیون واحد از این واکسن نیز در 2022 تحویل داده خواهد شد. در این قرارداد گزینه هایی برای دسترسی بالقوه به گونه های بعدی این واکسن آماده شده برای مبارزه با سویه های تازه ویروس کرونا، پیش بینی شده است.

برنامه کوواکس (Covax) تحت نظارت سازمان دنیای بهداشت (WHO)، گاوی و ائتلاف ابتکارهای آمادگی برای مبارزه با همه گیری(CEPI) قرار گرفته است. کوواکس تا به امروز نزدیک به 50 میلیون واحد واکسن کووید - 19 به 121 کشور تحویل داده، اما تنها آسترازنکا و بعضی واکسن های فایزر به وسیله برنامه کوواکس توزیع می شده اند.

بر اساس کوواکس، هزینه واکسن برای شهروندان اقتصادهای 92 کشور فقیر مشارکت نماینده در این برنامه، توسط سازمان ها و نهادهای خیر اهدا می گردد. این برنامه برای توزیع واکسن کافی و مصون سازی تا 27 درصد شهروندان این کشورها، تا سرانجام 2021 هدف گزاری شده است. ده ها کشور ثروتمندتر مشارکت نماینده در این برنامه، واکسن را به وسیله آن به روش خرید گروهی تهیه می نمایند.

واکسن های مشارکت نماینده در برنامه کوواکس باید مجوز سازمان دنیای بهداشت را دریافت نموده باشند. با تائید مدرنا در روز آدینه توسط این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، این چهارمین واکسن آمریکایی دارای مجوز پس از فایزر-بیونتک، جنسن و آسترازنکا خواهد بود که در هند و کره جنوبی فراوری می شوند.

مدرنا پیش بینی نموده که در 2022 تا سه میلیارد واحد واکسن به وسیله تعهدات تازه تامین اقتصادی برای افزایش عرضه در تاسیسات اروپایی و ایالات متحده فراوری کند. واکسن مدرنا نیز تا به امروز به 46 کشور دنیا صادر و تزریق شده است. اصلی ترین تامین نماینده واکسن های کوواکس، انستیتو سرم هند بوده که واکسن آسترازنکا فراوری می نماید. اما اوجگیری همه گیری در هند و افزایش تقاضا، در عرضه واکسن این کشور به کوواکس اختلال ایجاد نموده است.

سوئد که از 25 مارس تنها از آسترازنکا برای شهروندان بالای 65 ساله اش استفاده می نموده، روز دوشنبه یک میلیون واحد از این واکسن را اهدا کرد. فرانسه و نیوزیلند نیز اخیرا مقادیری واکسن به کوواکس اهدا نموده اند.

بر اساس آمار فرانس پرس؛ تا به امروز دستکم یک میلیارد و 165 میلیون واحد واکسن کووید - 19 در سراسر دنیا توزیع شده، اما از این مقدار تنها 0.2 درصد در 29 کشور فقیر و کم درآمد تزریق شده که 9 درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده اند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مدرنا 500 میلیون واحد واکسن کووید در اختیار برنامه کوواکس قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرنا 500 میلیون واحد واکسن کووید در اختیار برنامه کوواکس قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید