وقوع طولانی ترین ماه گرفتگی کامل قرن در ایران

به گزارش وبلاگ بازآفرینی، ماه گرفتگی کامل ماه را به نام ماه خونین یا ماه سرخ هم می نامند که دلیل آن، تغییر رنگ ماه از سفید به سرخ است و جلوه ای زیبا به آسمان شب می بخشد.

وقوع طولانی ترین ماه گرفتگی کامل قرن در ایران

ماه گرفتگی کاملی (خسوف) در 5 مرداد (27 ژوئیه) اتفاق می افتد که با زمان 1 ساعت و 43 دقیقه، طولانی ترین ماه گرفتگی قرن است. اگر دوست دارید که این رویداد طبیعی را شخصا دیدن کنید، احتیاج به سفر به مکان خاصی نیست؛ هر جای ایران که هستید بمانید؛ در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، این رویداد آسمانی از همه جای ایران به خوبی قابل مشاهده است.

ماه گرفتگی کامل زمانی رخ می دهد که ماه کامل وارد سایه زمین می گردد. علی رغم این موضوع که حتی زمانی که زمین به صورت مستقیم بین ماه و خورشید قرار گرفته است باز هم همچنان بعضی از پرتوهای خورشید به سطح ماه می رسند، ولی جو سیاره ما نور آبی را فیلتر می نماید و رنگ سفید ماه را به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تغییر رنگ می دهد؛ همین موضوع باعث شده است که ماه گرفتگی کامل را ماه خونین هم بنامند.

بر خلاف خورشید گرفتگی ها، ماه گرفتگی را می توان بدون هیچ نگرانی با چشم های غیر مسلح دیدن کرد.

ماه گرفتگی در چه منطقه های قابل مشاهده است؟

با توجه به نقشه ای که در توئیتر ناسا منتشر شده است، همه مراحل ماه گرفتگی در تمام بخش های ایران قابل مشاهده است. علاوه بر ایران، در بیشتر بخش های آفریقا و همه کشورهای خاورمیانه، استرالیا، شبه قاره هند، منطقه ها غربی کشور چین، بیشتر کشورهای آسیای میانه، بخش هایی از جنوب روسیه، بیشتر کشورهای اروپا، غرب آفریقا و آمریکای جنوبی هم می توانند حداقل بخش هایی از این ماه گرفتگی را مشاهده نمایند. ماه گرفتگی، ایالات متحده آمریکا و کانادا را شامل نمی گردد.

ماه گرفتگی چه ساعتی اتفاق می افتد؟

24 روز تا وقوع این ماه گرفتگی به جای مانده است. کل زمان ماه گرفتگی از شروع تا سرانجام، بیشتر از چهار ساعت به طول می انجامد و مرحله ای که در آن ماه قرمز رنگ می گردد، کمتر از دو ساعت در صبح 6 مرداد روی خواهد داد.

فاز نیم سایه از ساعت 21:44 دقیقه روز آدینه، 5 مرداد، به وقت تهران شروع می گردد و بعد از یک ساعت و ده دقیقه، در ساعت 22:54 ماه وارد فاز گرفتگی جزئی می گردد. سپس، راس ساعت 00:00 ماهگرفتگی کامل شروع می گردد که تا ساعت 01:43 صبح روز شنبه، 6 مرداد، طول می کشد و در ساعت 02:49 صبح، این ماه گرفتگی به سرانجام می رسد. فاز نیم سایه تا 03:58 دقیقه ادامه خواهد داشت.

منبع: کجارو / timeanddate.com / afar.com

به "وقوع طولانی ترین ماه گرفتگی کامل قرن در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقوع طولانی ترین ماه گرفتگی کامل قرن در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید