تلسکوپ فضایی جیمز وب هم اکنون کجاست؟

به گزارش وبلاگ بازآفرینی، در حالی که تلسکوپ فضایی جیمز وب ساعاتی پیش با موفقیت پرتاب شد، راه دشواری را پیش رو دارد. این سفر با مخاطرات زیادی همراه است و به علت همین نگرانی ها ناسا این امکان را فراهم نموده تا هر لحظه امکان پایش آن برای همه فراهم باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب هم اکنون کجاست؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب امروز 25 دسامبر (4 دی) در ساعت 07:20 منطقه زمانی شرقی (15:50 به وقت تهران) به وسیله موشک آریان 5 و از مرکز فضایی گویان فرانسه در آمریکای جنوبی پرتاب شد تا یک کریسمس تماشایی را رقم بزند.

حالا این تلسکوپ نسل بعدی در سفر به نقطه لاگرانژی 2 زمین-خورشید واقع شده است و با سرعت پیش می رود. وب هم اکنون در فاز ساحلی مأموریت واقع شده است و به درستی نسبت به خورشید جهت گیری می نماید.

شش چرخ واکنش دهنده سیستم کنترل جهت فضاپیما روشن شده اند و مسؤول حفظ جهت درست در فضا هستند تا آفتابگیر بزرگ آن که به مقدار زمین تنیس است و طی چند مرحله در هفته های آینده باز خواهد شد، تلسکوپ را ار تابش نور و گرمای خورشید محافظت کند. در ادامه راستا این مجموعه چالش های سخت دیگری را هم برای استقرار پیش رو دارد که گام به گام به وسیله تیم زمینی کنترل و راهنمایی می شوند.

روی زمین، علاوه بر تیم مأموریت چشم های نگران بسیاری در پی موفقیت این پروژه بزرگ و ارزشمند برای بشریت هستند. به همین علت هم ناسا تصمیم گرفته در وب سایت اختصاصی پروژه جیمز وب، بخشی را به اطلاعات این فضاپیما در طول راستا اختصاص دهد.

در صفحه مخصوصی که برای این منظور طراحی شده است، اطلاعات بسیاری گنجانده شده است. اطلاعاتی ازجمله سرعت فضاپیما، فاصله آن از زمین، فاصله تا نقطه لاگرانژی 2 و درصد مسافت طی شده از جمله مواردی هستند که در این صفحه قابل مشاهده اند.

برای دسترسی آسان تر همه کاربران دنیا، امکان نمایش اطلاعات در هر دو سیستم یکاهای SI و انگلیسی وجود دارد. علاوه بر اطلاعات عددی، مسافت طی شده به وسیله وب روی یک نمودار خطی گرافیکی هم به نمایش درآمده است و در ادامه مأموریت اطلاعاتی مانند دما هم در این صفحه گنجانده می گردد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از تلسکوپ فضایی جیمز وب در سفر فضایی خود پیش از باز شدن

Credit: NASA

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ

به "تلسکوپ فضایی جیمز وب هم اکنون کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی جیمز وب هم اکنون کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید