20 مقصد برتر گردشگری دنیا در فهرست نهایی لونلی پلنت

به گزارش وبلاگ بازآفرینی، انتشارات لونلی پلنت (Lonely Planet) چهار دهه پس از این که کار خود را به عنوان ناشر کتاب مقرون به صرفه قیمت راهنمای مسافر آغاز کرد، اکنون ادعا می نماید که اثر جدیدش برترین راهنمای پرطرفدارترین مقاصد گردشگری دنیا است.

20 مقصد برتر گردشگری دنیا در فهرست نهایی لونلی پلنت

این انتشارات تیمی خبره از سفرنامه نویسان و افراد متخصص در زمینه سفر را گرد هم آورده است تا لیست سفر نهایی (Ultimate Travel) خود را تألیف کند و 500 مقصد بی نهایت زیبا و باورنکردنی را برای هدایت جهانگردی منتشر کند.

کتاب سفر نهایی: 500 مقصد جهانگردی برتر در کره زمین...طبقه بندی شده در برخی از کشورها به عنوان لیست سفر نهایی (Ultimate Travelist) در ماه آگوست (نیمه دوم تیر و نیمه اول مرداد) سال گذشته (میلادی) عرضه شده است، اما عرضه آن در کشور آمریکا در ماه اکتبر (نیمه دوم مهر و نیمه اول آبان) صورت گرفت.

با وجود این که بسیاری از منطقه ها جهانگردی این لیست از میراث دنیای یونسکو (UNESCOs World Heritage) یا از راهنمای سفر کشور به کشور لونلی پلنت گردآمده اند، در این لیست نو چند محل شگفت انگیز و غافلگیرنماینده نیز وجود دارد.

در این کتاب از مقاصد جهانگردی که در لیست 20 مکان برتر برای بازدید قرار دارند، می توان به موزه هنرهای نو و قدیم تاسمانی (Tasmanias Museum of Modern and Old Art)، شهر فز (Fezs Medina)، پارک ملی گراند کنیون (Grand Canyon) و تاج محل (Taj Mahal) اشاره نمود.

وسوسه انگیزترین مکان های دنیا

در رده اول معبد آنگکور (Angkor) کامبوج واقع شده است که لونلی پلنت به آن لقب برنده می دهد و پس از آن دیوار مرجانی بزرگ استرالیا (Australias Great Barrier Reef) و شهر باستانی ماچوپیچوی پرو (Perus Machu Picchu) قرار دارند.

از جمله مکان های دیگری که در بین 20 مکان برتر برای بازدیدنمایندگان در این کتاب اشاره شده اند، می توان به مسجد ایاصوفیه استانبول (Istanbuls Aya Sofya)، تماشاخانه کولوسئوم رم (Romes Colosseum) و صخره های دوازده حوری استرالیا (Australias coastal Twelve Apostles rock formations) اشاره نمود.

رئیس تحریریه انتشارات لونلی پلنت می گوید: این کتاب حاصل کوشش چندین و چندساله برای گردآوری و ارائه وسوسه انگیزترین مکان ها، از دید گروه ما است.

هر مسافر لیستی از مکان هایی را دارد که باید ببیند. البته، چیزی که یک مکان را ویژه می سازد برای هر کسی فرق دارد، اما این لیست نهایی و قطعی ما است و امیدواریم که الهام بخش لیست آرزوی سفرهای دیگران نیز گردد.

این جاذبه های جهانگردی در کتابی با جلد، نوشته ها و عکس های زیبا و چاپ فویل طلائی ارائه شده اند و به شعار تنها لیست مقاصد جهانگردی رجحان است که به آن احتیاج خواهید داشت، تبلیغ می گردد. این لیست خوب به نظر می رسد، اما به هر کسی که می خواهد از کل این 500 مکان بازدید کند، توصیه می گردد که در عوض این که این کتاب را در کوله پشتی سفر خود قرار دهد، در میز کافه جا بگذارد، زیرا بازدید از کل این 500 مکان تقریباً غیرممکن است.

20 جاذبه جهانگردی برتر در این کتاب و البته از دید لونلی پلنت از قرار زیر است:

1. معبد آنگکور (سیئم ریم) کامبوج

بزرگ ترین معبد دنیا با نام معبد آنگکور (Temples of Angkor) که برای خدای هندو ویشنو (Hindu god Vishnu) ساخته شده است. این بنای باشکوه در زبان محلی آنگکور وات (Angkor Wat) نامیده می گردد. این بنا چیزی بیشتر از معبد، آرامگاه و مقبره است و شهر مجازی منارها را در جنگل و دریاچه های شمال کامبوج ایجاد نموده است. لونلی پلنت می گوید معبد حیرت انگیز کامبوج گوی سبقت را از جاذبه های جهانگردی دیگر ربوده و در مقام اول برترین جاذبه های جهانگردی برای بازدید قرار می گیرد.

2. دیوار بزرگ مرجانی (استرالیا)

برای تماشا دیوار بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) باید 1860 مایل (حدود 3000 کیلومتر) به سمت ساحل شمال شرق استرالیا بروید، آن وقت بزرگ ترین شبکه از صخره های مرجانی و هزاران گونه ماهی و زندگی دریایی را مشاهده خواهید کرد. این دیوارهای مرجانی با داشتن بیش از 400 گونه گیاهی و حیوانی یا حیات زیرآب خاص خود، از وال گرفته تا توتیای دریایی، غواصان زیادی را به این منطقه می کشاند.

3. شهر باستانی ماچوپیچو (پرو)

بافت چشمگیر منطقه ها آندین (Andean) یا روش اتصال این شهر به شیب های تند و پرخطر نیست که آن را به مکانی تماشای برای بازدید تبدیل نموده است، بلکه جذابیت خاص شهر باستانی ماچوپیچو (Machu Picchu) آن را در این لیست قرار داده که هیچ کسی واقعاً نمی داند چه اتفاقی در اینجا افتاده است.

4. دیوار بزرگ (چین)

دیوار بزرگ چین (Great Wall) به قدری افسانه ای است که حتی از روی بنا نیز قابل رویت است، اما این هزار توی تحسین برانگیز با دیوارها و قلعه ­های بسیار به طول 5500 مایل (حدود 8850 کیلومتر) طول، نامتناهی و غیرقابل تخریب به نظر می رسد، هرچند با وجود استحکام ظاهری این دیوار، گفته می گردد که در معرض خطر تخریب واقع شده است.

5. تاج محل (آگرا) هند

تاج محل (Taj Mahal) یکی از نمادهای کشور هند است که شاید برای شما خواننده این مقاله وبلاگ بازآفرینی جالب باشد که رد پای ایرانی ها را در فرایند ساخت بیابید چندین جریب سنگ مرمر سفید درخشان، چند هزار سنگ گران بها با الگوی اسلامی پیچیده، همگی در یک تقارن عالی حکاکی شده اند. این کاخ حیرت آور، شاهکاری در دنیایی معماری دنیا است. همچون آرامگاه های دیگر، تاج محل هند یکی از بی بدیل ترین جاذبه های جهانگردی است. این بنا در سال 1643 میلادی از طریق امپراتور مغول شاه دنیا (Shah Jahan) برای زنده نگه داشتن یاد همسر سوم خود ممتاز محل (Mumtaz Mahal) که شاهزاده ای ایرانی و موردعلاقه شدید شاه دنیا بود، ساخته شده است.

6. پارک ملی گرند کنیون (آریزونا) ایالات متحده آمریکا

پارک ملی گرند کنیون (Grand Canyon National Park) پارک ملی در آمریکا است که بازگونماینده دو میلیون سال تغییرات زمین شناختی است که با 277 مایل (حدود 370 کیلومتر) طول به عنوان یکی از نشا نه های قدرت خدا محسوب می گردد.

7. تماشاخانه کولوسیوم (رم) ایتالیا

تماشاخانه کولوسئوم (Colosseum) با 50 هزار نفر گنجایش جالب ترین جاذبه جهانگردی رم است و قدرت بیرحمانه و بکری را عرضه می نماید که هنوز هم هرکسی که وارد آن می گردد، آن را حس می نماید.

8. آبشارهای ایگوازا (آرژانتین و برزیل)

آبشارهای ایگوازا (Iguazu Falls) نام خود را از زبان گارانی (Guarani) گرفته اند که به معنای آب بزرگ است و باید گفت که این نام حق مطلب را به خوبی برای این آبشارها ادا ننموده است. این آبشارها بزرگ هستند، قایق های جهانگردی که در آبگیرهای سرشار از کف پایین آبشارها قرار دارند، برای جهانگردانی که در بالای آبشار ایستاده اند، به میزان چوب کبریت به نظر می رسند. چشم انداز ای حیرت آور از 275 آبشار که بیش از یک مایل (حدود 1.5 کیلومتر) عرض دارند و بین مرز برزیل و آرژانتین قرار گرفته اند.

9. کاخ الحمرا (گرانادا) اسپانیا

درباره کاخ الحمرا (Alhambra) لونلی پلنت می گوید: دیوارهای سرخ رنگی که در کنار کوه ها واقع شده اند، کاخی که بر خط افق شهر گرانادا سلطه دارد، شاید برترین نمونه از هنر اسلامی در دنیا باشد و پایدارترین نماد از 800 سال حکمرانی مسلمانان اروپا در اسپانیای قرون وسطا است.

10. ایا صوفیه (استانبول) ترکیه

ایا صوفیه (Aya Sofya) کلیسا، مسجد و موزه در یک محل. بنای ایاصوفیه استانبول طبقه بندی های ساده را به هم می ریزد. این بنا حدود 1500 سال پیش ساخته شد. در آن موقع امپراتور بیزانس درخواست کرد که کلیسایی ساخته گردد که شکوه آسمان ها را در زمین نشان دهد و تقلیدی از بناهای شگفت آور رم باشد و بعد از ورود اسلام به ترکیه این بنا تبدل به یکی از بزرگ ترین مساجد دنیا شد که در حال حاضر به عنوان یکی از پرطرفدارترین نقاط جهانگردی ترکیه محسوب می گردد.

11.شهر فز (مراکش)

شهر فز (Fez Medina) که در قرن 9 میلادی ایجاد شده، شبکه ای درهم پیچیده از کوچه ها و بازارها است که به علت باریک بودن نمی توان از طریق خودرو وارد آن ها شد. ساکنین این شهر که بالغ بر 100 هزار نفر هستند، هنوز هم با الاغ و قاطر در خیابان های شهر فز تردد می نمایند.

12. صخره های 12 حوری (استرالیا)

صخره های 12 حوری (Apostles) که در این لیست نیز مانند نامشان که عدد 12 را در خود دارد، در رده دوازدهم قرار گرفته اند و صخره هایی هستند که با هنرمندی طبیعت به واسطه باد و موج درست شده اند. مکان قرار گرفتن این صخره ها در ساحل ویکتوریا (coast of Victoria) است و البته باید گفت که در واقع 8 صخره وجود دارد و انتظار تماشا 12 صخره را نداشته باشید. این صخره های ساخته شده از سنگ آهکی نرم، هنوز در هر سال دو میلیون بازدیدنماینده را به استرالیا می کشانند.

13. شهر باستانی پترا (اردن)

شهر صخره ای پترا (Petra) که با صحنه های آخر فیلم ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (Indiana Jones and the Last Crusade) به معروفیت رسیده است، بیش از 2300 سال پیش در دل کوه به شکل دست کند ساخته شده است.

14. شهر باستانی تیکال (گواتمالا)

شهر باستانی تیکال (Tikal) که در میان جنگل های بارانی انبوه ساخته شده و طی چندین قرن رازهای بسیاری را در دل خود جا داده است. این شهر متعلق به تمدن مایا (Mayan) یکی از ناشناخته ترین مکان های باستانی برجسته در غرب کره زمین است.

15. موزه بریتانیا (لندن) انگلستان

مولفان این لیست لونلی پلنت موزه بریتانیایی لندن (British Museum) را بزرگ تر ین گنجینه اروپا توصیف می نمایند. این بنای 260 ساله هر ساله 6 میلیون جهانگرد را به خود جذب می نماید.

16. کلیسای ساگرادا فامیلیا (بارسلونا) اسپانیا

فرایند ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia Cathedral) از طریق معمار معروف اسپانیایی آنتونی گاندنی (Antoni Gaud) در بارسلونا و حدود 130 سال پیش آغاز شد و برای شما خوانده این مقاله وبلاگ بازآفرینی جالب است که بدانید هنوز چندین دهه دیگر به اتمام ساخت وساز این کلیسا مانده است و همین ویژگی در کنار زیبایی این کلیسا آن را به یکی از جاذبه های جهانگردی برتر دنیا تبدیل نموده است.

17. پارک ملی فیوردلند (نیوزیلند)

پارک ملی فیورلند (Fiordland National Park) که با یخچال های طبیعی باستانی و صخره های مرتفع تزیین شده است و آبشارهای بیشماری دارد، توانست به عنوان اثر هفدهم در این لیست قرار گیرد، هرچند که در رقابت سختی با پارک های ملی دیگر نیوزیلند توانست این افتخار را کسب کند.

18. جزیره سانتورینی (یونان)

زوج هایی که برای ماه عسل به مسافرت گران قیمت می فرایند یا افرادی که با هواپیمای جت شخصی خود سفر می نمایند، جزیره سانتورینی (Santorini) را که مشهورترین جزیره یونان است محلی کاملاً مناسب برای گردش می دانند، اما گاهی اوقات کوه های آتش فشانی که در منظره ها این جزیره به وفور یافت و در غروب آفتاب دچار تلاطم می شوند، چندان دل چسب نخواهد بود و ممکن است دلهره را در دل جهانگردان این جزیره ایجاد نمایند.

19. جزایر گالاپاگوس (اکوادور)

جزایر گالاپاگوس (Galapagos Islands) از جمله منطقه های در کره زمین است که از لحاظ زیست محیطی بسیار گران بها محسوب می گردد و مسافرانی را جذب می نمایند که به محیط زیست و زیبایی های فوق العاده آن علاقه مند هستند. این تنوع زیستی الهام بخش نظریات تکامل چارلز داروین (Charles Darwins evolutionary theories) بوده است.

20. موزه هنرهای نو و قدیم (هوبارت) استرالیا

موزه هنرهای نو و قدیم (Museum of Old and New Art) زیباترین بنای هنری استرالیا را در خود جای داده است. هر چند که کمتر از 5 سال از ساخت این موزه می گذرد، اما توانسته با گنجینه بی نظیر هنری خود به یکی از محبوب ترین مکان های جهانگردی دنیا تبدیل گردد. این موزه دستاورد باشکوه دیوید والش (David Walsh)، ریاضی دان و کلکسیونر هنری اهل تاسمانی (Tasmania کشوری کوچک و جزیره ای در قاره اقیانوسیه) است که میلیون ها الگوریتم دقیق در عالم ریاضی طراحی نموده است و از این طریق ثروت سرشاری را به دست آورده است.

منبع: CNN

منبع: کجارو

به "20 مقصد برتر گردشگری دنیا در فهرست نهایی لونلی پلنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 مقصد برتر گردشگری دنیا در فهرست نهایی لونلی پلنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید